Friend 4 Ever

15 February 2010

Learning Outcome 3:

Analyze Information concerning the systematic instruction of children with special needs at the primary level
___________________________________________________


“Instruction, defined functionally, produces behavior changes” (p. 43)
Barrett, Beatrice H. (2002) The Technology of Teaching Revisited: A Reader’s Companion to B.F. Skinner’s Book. Concord, MA. Cambridge Center for Behavioral Studies.

Sekiranya arahan guru tidak dapat mengubah tingkahlaku pelajarnya, adakah ini boleh dikatan arahan yag efektif??? Andainya arahan yang digunakan oleh guru tidak dapat mengubah tingkahlaku pelajar dalam masa 3 hari, adalah lebih baik guru tersebut menukar kaedah yang digunakan sehingga berjaya.

Antara pendekatan yang sesuai untuk kanak-kanak autism adalah menggunakan kaedah penyoalan yang menggunakan 'mengapa'. Ini membolehkan kanak-kanak ini memahami perhubungan antara sebab dan akibat. Penggunaan flash kad juga dapat membantu murid menjawab soalan yang diberikan oleh guru.

Penggunaan simulasi seperti video juga dikatan antara kaedah yang efektif bagi membantu kanak-kanak yang suka berimiginasi tentang sesuatu. Penggunaan video sebagai model banyak membantu kanak-kanak untuk mempelajari tentang cara berkomunikasi, cara mengendalikan rutin harian, cara menyapa orang dan sebagainya.

Guru atau ibubapa boleh membantu kanak-kanak dengan cara merekod video perbuatan kanak-kanak tersebut dan menayangkan kepada mereka kesilapan yang mereka lakuakan dan seterusnya ibubapa atau guru bolehlah menayangkan cara yangbetul bagi setiap kesilapan yang mereka lakukan. dengan menujukkan beberapa kali video tersebut, kanak-kanak ini akan faham dan cuba mengubah kesilapan yang telah mereka lakukuan itu.

No comments:

Post a Comment